sunnuntai 30. marraskuuta 2008

Kurssit on käyty - mitä jäi käteen?


Alun vakavuuden jälkeen muutkin koneenhoitajakurssin viimeisessä tentissä kysellyt asiat tuntuivat kerrassaan kiintoisilta. Keväisen dieselintuoksun ja erilämpöisten jäähdytysvesikiertojen reittien opettelun jälkeen oli jopa mielekästä lukea vähän (hyvin vähän) laivanrunkotieteitä. Käytetty materiaali tosin oli insinöörisorientoituneelle lukijalle hiukan tuskallista tutkittavaa, kun yksiköissä ja merkinnöissä ei maapuolen fysiikan osaamisesta ollut paljon apua. Päivän linkiksi asiasta kiinnostuneille suositellaan TKK:n alkeisluentoa aiheesta.

13 hämmentävää viikonloppua opetusta ja sen tapailua antoi ennenkaikkea vahvan käsityksen syistä ammatillisen peruskoulutuksen korkeiden keskeytyslukujen takana. Opettajien substanssiosaamiseen tässä sen enempää puuttumatta panostus pedagogiseen perustekniikkaan saattaisi olla avain ammattikoulutuksen arvostuksen nostoon. Toki sama tarve ilmenee myös korkeampien asteiden opetuksessa valitettavan usein. Myös satunnainen tiedotuskulttuuri, omituiset yölliset puhelinsoitot ja seitsemältä saapuvat junat kuuluivat kurssin kiusalliseen puoleen.

Höyrypursiseuralle täytynee esittää kiitos kurssin aikaansaamisesta. Kuitenkin jalon harrastuksen tulevaisuutta valtakunnassa silmällä pitäen voisi olla hyvä ajatus toimittaa tuleville kursseille eritoten höyrytekniikan osalta hieman parempia oppimateriaaleja kuin Forsman-Saraojan yliviivaillen päivitetty klassikko prujattuna.

Nyt jännitys kohdistuukin sitten enää todistuksen saapumisaikatauluun, ja siihen, lähetetäänkö ne joillekin satunnaisille luottokurssilaisille jaettavaksi fiiliksen mukaan eteenpäin, lukeeko niissä nimiä jne. Praktiikkaa itse koneenhoitajan kirjaa varten onkin sitten kerätty jo ajalta ennen syntymää.

6 kommenttia:

.Lauri Ob. kirjoitti...

Niin.. voisi kyllä toivoa Merenkulkulaitoksen vähän pohtivan tämän koulutuspuolen kehittämistä. Kun samaan aikaan kauhistellaan huviveneilijöiden osaamattomuutta, niin tuntuu oudolta, ettei mitään tarkoituksenmukaista koulutusta ole saatavissa. Ainakaan itseäni ei näin "huviveneilijänä" innosta lähteä kuljettajakirjan takia kahdeksaksi viikoksi Kotkaan. Enkä usko siinä mitään menettäväni.

Ehkäpä Höyryseura tulevaisuudessa voisi hiukan terävöittää omaakin toimintaa tämän asian suhteen. Ehkäpä.

Tatu kirjoitti...

"huviveneilijänä"...

Jäin miettimään lainausmerkkien tarkoitusta, ja mieleen juolahti epäilys homman hauskuudesta.

Kunnes muistin, että kaarihan on paikallaan ja liikkuminen vesistöillä vain urakoiden etsintää. Kaukana hauskuudesta, siis.

Öljyn hinnan uutta nousua odotellessa...

.Lauri Ob. kirjoitti...

Tuossa joku S/S Lauri-nimimerkin takana kuikuileva salaperäisyys linjasi äsken sähköpostissaan, että "kaari pois". Ei taida kyllä uskaltaa, pilliin voidaan viheltää minä hetkenä hyvänsä..

Tatu kirjoitti...

Näin on. EKP:n koron ja kiinteistöjen hintain laskiessa kannattais alkaa katella rantatontteja, että vois perustaa lotjaveistämön riisiajan tullen.

Taipalsaarellahan niitä olis, pitkiä perinteitä siihen hommaan? Pietarissa tarvitaan pian taas polttopuuta...

Anonyymi kirjoitti...

Upeasti lisätty kuva. Sommiteltu hyvin.

Tatu kirjoitti...

Otsikkoon viitaten, selvisihän lopulta sekin... Hohhoijaa.