Ehkä kolmas kerta sanoo toden sanoo ja luukku
vihdoin pitää...
torstai 9. kesäkuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
S/S Lauri on vuonna 1931 rakennettu hinaajahöyrylaiva. Nuorin Saimaalla rakennettu. Ja Kaunein. Tämä blogi kertoo sen nykyisistä vaiheista ja varsinkin työstä kesäisten purjehdusten takana.
5 kommenttia:
Arvioisin että luukun pinta-ala on luokkaa 0,2m^2, ja ilmakehän paine (bar) taas on 100kN/m^2. 9 bar ajopaineissa luukkuun kohdistuu siis kattilasta päin 180kN voima (ei-fyysikoille 18 tonnia) joten luulisi tiivistyvän, jos vaan jaksaa polttaa niitä puita?
Joo. Niin luulee. Muttei vaan tiedä.
Luukun koko on laskelmassa ehkä noin kolminkertainen todellisuuteen verrattuna, mutta paine-eroa jää silti kertaluokkia. Klinger-levytiivisteen ja kattilaraudan kyky muovautua myötäilemään toisiaan on kuitenkin rajallinen, ja näin ollen on jouduttu turvautumaan kuvassa esitettyihin tiivistyspintojen muokkaustoimenpiteisiin.
Joo, tuosta luukun reunasta otettiin aika hurja määrä pakkautunutta ruostetta tms. irti. Kiiltävät kohdat paljastanevat puhdistustyön tarpeellisuuden.
Konemiehistön ja talkoolaisten puolustukseksi sanottakoon toki, että kiilteistä ruostetta on vaikea huomata.
Hyvä homma poistaa ruosteet ja puhdistaa pinnat.
Hyvälaatuinen punostiiviste voisi pitää paremmin.
Näissä tiivisteasioissa pätee vanha totuus, että pitä kovempi paine sen ohuempi tiiviste.
masinisti evp.
Lähetä kommentti