tiistai 7. kesäkuuta 2011

Heräämisiä - Awakenings

Jahans - tällainen teksti jäi jonnekin sensuurifiltteriin. Liekö pidetty harhaoppisena...

--

Pääsiäisen perinteisiin kuuluu tietyissä piireissä kaikenlainen munien kanssa vehtaaminen, höyrylaivapiireissä tuubiremontit. Liekö vähän sama asia.
Perjantaina, sinä pitkänä, Laitaatsiltaan puhaltamaan uutta elämää (kuten asiaan kuuluu) pieneen höyryhinaajaan, nimeltään Repola 5 (ex Matti, Repola 5, P. Roitto). Vuoden varustamo-valinnan jälkeen ei laiva ole juurikaan ehtinyt liikkua, ehkä salaperäisen unitaudin (Encephalitis lethargica?) takia. Tai sitten ihan muista syistä.

Tässä kirjoituksessa ei mennä sen teknisempiin yksityiskohtiin (koska kirjoittaja ei niistä tiedä mitään), mutta muutamalla lauseella kerrotaan oheisista valokuvistat. Tarkemmat tiedot sitten Korsteenista.

Tuubeista tyhjä (vanhat putket pätkittiin pois jo syksyllä) kattila on ainakin ensikertalaiselle jännän näköinen. Samoin konehuoneen puolella oleva kaavelilevy (ruots. gavel), jossa on vain reiät jäljellä. Kattilan sisältä poistettiin ensin mekaanisesti kaikenlaista ruostetta (ks. viereinen kuva) ja muuta.. no sellaista. Sen jälkeen kaavelilevyssä olevat tuubien reiät hiottiin legendaarisella parivaljakolla: vinkulla ja virsikirjalla. (Terminologia sopii erittäin hyvin remontin ajankohtaan!) Vihdoin sain nähdä - ja kokeilla - käytännössä, että mistä ihmeestä on kyse. Vaan ei paljasteta enempää, niin jääpäs satunnaisille lukijoille (jos heitä on?!) intensiivejä mennä itse mukaan tuubiremonttiin. Tai ainakin "haalausporukalle".

Sitten kun reiät olivat hiotut, ei liikaa - ei liian vähää, niin putkea vaan sisään. Pari
metrisen putken, joka painoi n. 60(?) kiloa, asettelu paikoilleen olikin yllättävän jännää, jopa ajoittain hankalaa. Onneksi niitä oli vain se vajaa 140.


Ei kommentteja: