torstai 27. elokuuta 2009

Wäylistä ja hankkeista

Täytyypäs nyt illan ratoksi kirjoittaa Savonlinnan väylähankkeista vielä…

Kun puhutaan Savonlinnan ohitusväylistä, pitää ajatella tosiaan niin vesi- kuin maantieväylääkin. Esteettinen ja liikenteellinen näkökanta kiistelevät usein vailla keskinäistä kosketuspintaa ratkaistaviin ongelmiin, joita on noin kaksi: VT 14 tuo raskaan kaluston kaupungin keskustaan, ja Kyrönsalmen sillan avaus aiheuttaa hetkellisen ruuhkan katkaisten valtatien liikenteen. Hankkeen nykytilannetta ja taustaa voi tutkia Tiehallinnon sivuilla.

Sekä esteettiseltä että liikenteelliseltä kannalta olisi varmasti edullista saada kaupungin pääkatua halkova läpiajoliikenne minimoitua tai siirrettyä ”jonnekin”. Vaihtoehtojakin vain on kovin vähän, missä valossa suunniteltu reitti vaikuttaa kohtuullisen järkevältä. Olisiko tien rakentaminen Savonlinnan liiketoiminnan kannalta edullista – vaikea sanoa. Heinolan keskustan yrittäjien kokemuksia ohitustien rakentamisen jälkeen voisi kysyä, jos tulisi vielä joskus käytyä siellä.

Savonlinna on rakennettu ainutlaatuiselle paikalle järvikapeikon saarille. Edes useammat kuin satunnaiset rumat talot eivät voi peittää subjektiivista kokemusta maisemien ja sijainnin upeudesta. Onnistuuko täyttömaalle rakennettu ohitustie tässä?

Miten isosta hankkeesta Savonlinnan ohitustiessä sitten lopulta on kyse? Ovatko Smith ja Polvinen heränneet henkiin rajaseuduilla ja onko kyseessä kevyt ylimitoitus epärealistisin tulevaisuusarvioin?

Vai haluaako pieni kaupunki valtion rahaa työllistääkseen väkeään ja parantaakseen kaupunkieloa? Ohitustiethän Savonlinnalla oikeastaan jo on molemmin puolin, valtatiet 5 & 6 sekä vastaavat Savon ja Karjalan radat. Tiehallinnon sivuja lukiessa vaikuttaa kuitenkin siltä, että jotain siellä tapahtuu, ja kymmenen vuoden päästä ollaan varmaankin päästy etukäteisruikutuksesta jälkiviisauteen.

Ei kommentteja: