Höyryseuran historia on joka kerta yhtä ällistyttävä - miten muutamien ihmisten vilpitön innostus kehittyi näin kattavaksi höyryaatteeksi. Sitä ei himmennä muutamien laivojen menettäminen muodottomiksi dieseleiksi, niin synkkää kuin se onkin. Pentti Roiton Seuran 10-vuotisjuhlassa lausumat sanat ovat silti niin täysin totta:
"On vahinko, että, me, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, emme saaneet innostusta aatteeseemme tai taloudellisia edellytyksiä sen totetuttamiseen 10-15 vuotta aikaisemmin. Olisimme tuolloin pystyneet pelastamaan huomattavasti nykyistä aluskantaamme runsaamman ja alustyyppien suhteen monipuoisemman aluskaluston."Mm. Yrsan tuhoa ja Tampereen seudun liikennettä seulotaan lehden loppusivuilla. Edelleen odottelen kattavaa raporttia Ahlströmin laivoista. Ja valkoisen tähden myöhempiä seikkailuja. Korsteenia saa tilattua esimerkiksi Höyrypursiseuran www-sivuilta.
Suomen laivahistoriallisen yhdistyksen viimeisin Laiva-lehti omistaa vähintäänkin upean kannen. Saihan se huomiota jo Facebookissakin asti. Itse lehti ei Tornator II:sta sen enempää kirjoita, mutta monesta muusta höyryasiasta kyllä. Lähipiirissäni lehdestä innostuttiin niin paljon, että sitä oli pakko uittaa punaviinissä asti.
Oihonnasta ja Hallasta kertovat jutut ovat lehden parhautta, niin tekstin kuin kuvienkin osalta. TaiKin professorin Suomeen ostamasta majakkalaiva Wingasta (nyt Suomenlinnan telakalla) on kerrottu tärkeimmät, mutta 150 000 euron ostohinta kuulostaa aika hurjalta. Pilkkuvirhe? Ja miksei Jatkon kunnostuksen uusista vaiheista (uudesta korsteenista jne.) ole lehdessä mitään mainintaa, vaikka historiasta kerrotaankin?
Höyryn lisäksi Laiva-lehti uutisoi oikeastaan kaikesta muustakin vesillä liikkuvasta ja siinä on hyvin paljon ajankohtaisuuksia, kuten muutokset Suomen kauppalaivastossa. Lehteä saa tilattua SLHY:n sivuilta, suosittelen jäsenhintaa.
Tietty vielä loppuun mainos, että molempia lehtiä saanee myös lähestyviltä Venemessuilta, sieltä etsimään Höyrypursiseuran osasto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti