Kapteenin höyrylokikirja XVIII-XXII/VI:
Matkalla haimme rautakaupasta erilaisia tarpeita ja maaleja sekä Klaukkalasta korjauksessa olleen vakuumimittarin. Halpaa? Ei suinkaan. Puuseppä tuli sovitusti paikalle laittamaan keulahyttiin uuden portaan, pintakaappeihin hyllyt (apupoika teki - tai se mikään poika enää ollut) ja varsinkin asentamaan ilmanvaihdon perähyttiin. Billtemasta hankituille, aurinkokennoilla toimiville huristimille porattiin reiät veneen ja hinauskoneiston alle,
Ai niin. Se skailetin katossa ollut reikä hitsattiin torstaina. Ei kestänyt kolmemillinen amatöörin käsittelyä. Onneksi ehtivät telakalta hätiin.
Sahanlahdessa tulivatkin yön mittaan kyytiin loput matkalaiset.
Halkojen riittävyys mietitytti varustamoa pitkään ja viimein ylpeys antoi periksi kysyä niitä lainaan, myös Sahanlahdessa olleelta Heikki Peuraselta. Halkoja toki saatiin, mutta maksetut lunnaat olivat raskaat. Todella raskaat. Mistään tietämättömät väittävät kuulleensa halkokauppojen alkaessa kovaäänisiä kehoituksia voimakkaaseen alkoholin käyttöön. Ei piä uskoa kaikkea mitä kuulee.
Aamulla otettiin tuoreet voimat käyttöön kannen alla ja yläpuolella. Puumalan jäätelökioskin kautta oltiin matkalla pohjoiseen. Ja mikäs oli ollessa, sillä keli oli upea ja maisemat myös. Laivalla oli mukana tässä kohtaa 17(!) hengen miehistö, joten ainakaan kannen/perunan/minkä vaan -pesijöistä ei pitänyt olla pulaa. Ajomiehille annettiin paljon vastuuta, jotta tulevia reissuja varten sitä itsevarmuutta tulisi lisää. Vähän hälyyttäväksi tilanne meni päivän loppupuolella, kun laiva teki pienen poikkeaman väylältä. Näitä sattuu, hyvä ettei sattunut pahemmin. Ja tästä opittaessa ei satu uudestaan. Ehkä myös laituriin ajonopeuksia pitänee tulevina aikoina hiukan alentaa.
Juhannuspäivänä jätettiin yksi miehistön jäsen Laukansaaren lossin mantereen päähän. Tämä olikin oiva harjoitus koulutuspäivän aluksi. Tuuli ja lossin ajoramppi (johon kiinnittäydyimme hetkeksi) haittasivat lähtöä sen verran, että toinen taaveteista kärsi hieman maalikatoa. Ehkä taavetin taipumiskykyä jopa mitattiin hieman (kyllä taipuu!). Tästä (ja varmasti kaikesta muustakin) suivaantuneena ohjasi ajomies Laurin mallikkaasti Savonlinnan matkustajasataman terasille pohtimaan seuraavia seikkailuja. Köysien kanssa toimimista oli käyty läpi ennen matkaa ja sen aikana. Normaalikiinnittyminen sujui mallikkaasti, mutta kokeillessamme vähän taitotemppuja (köyden ja koneen varassa laivan kääntämistä) jäivät mies ja köysi laiturille laivan jatkaessa matkaa. Pitänee kokeilla joskus uudestaan. Suunnitellut rantautumisharjoituksen Laukansaareen jäivät suuremmassa mittakaavassa väliin laiturin täyttöasteen antaessa mahdollisuuden todellisille vaaratilanteille, mutta kyllä rantautumiskunto parani miehistöllä kerta kerralta. Tästä on hyvä jatkaa!
Niin.. tansseja oli, lonkeroa(kin) juotiin, valoheittäjällä pelleiltiin ja menoa riitti. Sunnuntaina päästiin kotiin. Hyvä niin.
6 kommenttia:
Minen tiijä miksi, mutta tuo eka kuva ei näy ainakaan IE6.0:lla katsottaessa ollenkaan. Linkki picasaan kylläkin.
Muistaessani: kuulin juhannuksena hienon jutun missä S/S Laurin kuvaa on käytetty hörylaivan mallina. Muistuttakaa, kerron sen mitä voin ;).
Mjoo. Sitä voi pitää teknisenä virheenä, joka on osa höyrylaivahuumoria. Nyt se on poissa, kuten viatkin laivalla (jos halutaan huumorin pysyvän hyvänä).
Kerro toki juttu. Vaikka tässä ja heti. Olemme toimituksessa aina kiinnostuneita myös hörylaivoista, vaikka höyrylaivat ovatkin pääkohteemme.
Kuvia
Hitsailusta jne.
Laitetaas tännekin linkki mun ottamiin kuviin.
En kerro, se ei ole vielä niin julkinen että soisin koko intternetin sitä lukevan. Hyvää purjehdusta! *heiluttaa nenäliinaa*
Mikko sanoi...
Laitetaas tännekin linkki mun ottamiin kuviin.
Ai Linkki vai?
Lähetä kommentti