tiistai 25. maaliskuuta 2008

Terveisiä Laitaasta


Terveisiä talvisesta Savosta. Lunta tuli tupaan ja pakkasiakin nähtiin, 16 kappaletta lauantaiaamuna. Tihveräisen tuubeja sen sijaan oli 100 kappaletta, ja ne kiinnitettiin Suomen parhaan johdolla kattilaan. Toiseksi parasta en tavannut, mutta samansuuntaista meininkiä heräteltiin nuorempien taholta kyllä. Telakan lahdessa oli 35 senttimeetriä jäätä, eli yökylmän jatkuessa voi wappuna ajaminen jäädä haaveeksi. Vaikka myöhäisiltapäivän puheissa jo todettiinkin Lauri erinomaisen hyväksi jäälaivaksi.

Tuubiremontin ohella tulin kaivautuneeksi myös S/S Laurin lumisiin uumeniin, vaan pimeää oli. Perähytän osalta suosittelisin vai
heittaista kunnostusta itse tehtynä. Lattian rakenne vaikuttaa fiksulta, siinä on puinen runko, joka kannattaa kuivattaa ja soveltuvin osin säilyttää. Päällä on kovalevyä elikkäs paffia, joka lienee syytä vaihtaa uuteen, materiaalivaihtoehtoja kannattanee edelleen selvittää. Jokin kosteutta imemätön aine saattaisi tulla kyseeseen. Seinätkin on tehty pahvista. Ne voisi kenties korvata vanerilla.

Portaat voidaan mielestäni korjata vanhan mallin mukaan, kunhan päästään sen verran purkamaan, että ne voidaan nostaa ulos. Helppoa kuin heinän teko. Ja raskasta. Eniten hometta tuntuu olevan kaapeissa, niiden seinät (pahvia, taas) jopa näyttävät kosteilta. Eli ulos, uusiksi ja takaisin nekin.

Homman koko juoni noudattelee samaa kaavaa: Hytissä on monta kohdetta, jotka voidaan renovoida erikseen ja nostaa ulos. Lattialevyjä myöden. Ainoastaan seinät ja lattian tukirungoista mahdollisesti uusittavat kohdat vaativat sisätyöstöä. Pikkuhytin ovi ja muu vastaava kama, kaappien ovet jne. pihalle, puhtaaksi ja kuntoon ja takaisin paikoilleen. Mutta ehkä kannattaa aloittaa kevyesti siitä lattiasta ja niistä isoista kaapeista, veikkaan että haju helpottaa huomattavasti.

Konehuoneen puolellakin riittää hommaa. Nokikaapin luukku on saatava kiinni ennen lämmittelyn aloittamista. Samoin kaikki talveksi auotut paikat pitää laitella paikoilleen. Tulevaa syksyä silmällä pitäen haalin käsiini Halla XVII:n talvikuntoonlaitto-ohjeen. Toivottavasti siitä on apua. Täytynee kuvata kaikki kohteet ja kirjoittaa vastaava läpyskä kuvineen.

Nokikaapin saranakonstruktio on yksinkertainen, mutta heikko. Viereinen kuva toivottavasti selventää jotain. Mielestäni siinä on taivutettu aika ohuesta levystä tuollainen lenkki, johon sopii 17x100mm pultti. Kuvassa pulttia on hiukan herkistetty taaksepäin, jotta saranan konstruktio ilmenisi - normaalisti päässä olisi mutteri. Saranan leveys on siis kutakuinkin 90mm. Seuraavassa kuvassa on vapisevin käsin demonstroitu saranan kokoa tulitikkurasioin.


Alakappale on luonnollisesti lähes kuin peilikuva yläosasta...


Näillähän se onnistuu, eikös vaan? Lisääkin kuvia löytyy, mutta uskoisin, että keskeiset asiat selviävät tästäkin.

Seuraava tehtävä oli jääkaappiasian setviminen. Innostuin sen verran omasta ajatuksestani, että jääkaapiksi hommaisi arkun tai vetarin kansihytin punkan alle, että en viitsinyt paljon muuten mittaillakaan. Sinne sopisi ainakin L60xK35xS60cm boksi. Esitteen unohdin eilen luontevasti Soukkaan, eli en tiedä onko sen suuntaistakaan olemassa. Uskoisin, että on. Tämä ratkaisu ei vähentäisi kansitilaa, olisi suojattu suoralta auringonpaisteelta ja akutkin saisi saman punkan alle. Lisäksi jääkaappi olisi keittiön vieressä. Jos tarvetta on sitten enemmän, voisi ajatella kylmälaukkumallista, akuilla toimivaa aparaattia lisäksi?





8 kommenttia:

Haalausporukka kirjoitti...

Hieno homma. Mitäs materiaalia toi nokikaappi on? Peltiä vai valurautaa... ihan vain hitsausta ajatellen. Pelti on helppo nakki, mutta valurauta on sitten ihan oma lukunsa. Vaatii tarkan lämmityksen/jäähdytyksen.

Tatu kirjoitti...

Sitä pitäisi kysyä Lallukan Harrilta. Kyselin siltä, miten saranat on edellisen kerran tehty, ja kertoi niiden olevan telakan työtä. Nokikaappikaan ei liene alkuperäinen, joten sen materiaali voi olla suunnilleen mitä vaan.
Eiköhän se uusi sarana hitsattane vanhan päälle, kunhan siitä vähän siivotaan röhnää pois. Voi myös olla, että sinne takapuolelle pitää asentaa jonkinlainen latta, että kestää. Vaan kunhan sen taivuttelee ja lähtee tekemään, niin eiköhän se siittä.

.Lauri Ob. kirjoitti...

Kattavaa raportointia, syvää analyysiä. Enää siis sanoista tekoihin..

En tietenkään vastusta tekemistä itse, säästäähän tämä varustomon rahoja esim. lonkeroon. Mutta pohdiskelen vain, että onko meillä raportin tekijän lisäksi ketään muuta, joka olisi ollut hereillä ala-asteen puukäsityöntunneilla..

Tai oikeastaan pohdin enemmänkin sitä, että riitävätkö viikonloput purkamiseen ja rakentamiseen. Kaiken muun työn ohella. Ainakin vaatinee tiukkaa etukäteissuunnittelua?

Jääkaappiratkaisu vaikuttaa oikein hyvältä!

Tatu kirjoitti...

Siinä ei mitään älytöntä lahjakkuutta kyllä tarvita kuin korkeintaan kaarevien seinäosien leikkuussa. Mallitkin on valmiina.

Telakoinnin yhteydessä tehtävien asioiden lista pitää muuten tehdä aika ripeästi. Härön Eskolta tms. voisi koittaa kysyä mitä ainakin pitää katsoa. Pursiseuran alustietokyselystä saa hyvää osviittaa. Pohjaventtiilit pitää tarkastaa ja huoltaa, samoin varmaan niitä kattilan rintaventtiilejä olisi hyvä käydä läpi. Ja miksei kaikkia muitakin. Jaa osaako joku? Vaikea sanoa, täytyy koittaa haalia jostain "ei ainakaan näin"-ohjeet.

Haalausporukka kirjoitti...

Pete käy tänään labralla tutkimassa saranan valmistusta.

Itse en näe tota perähytin itse kunnostamista mitenkään mahdottomana. Toki se vaatii aikaa ja huolellisuutta, mutta Tatun mukaisella priorisoinnilla hyvä lähteä liikkeelle. Ei yritetä haukata liian suuria paloja kerralla.

.Lauri Ob. kirjoitti...

Tammikuun hitsaajien kokous julistetaan näin avatuksi...:)

Tatu kirjoitti...

Näinpä, vaan eipä sille tuntunut tekijää löytyvän rahallakaan?

ordf.
Januari-svetsarna rf.

Tatu kirjoitti...

http://www.youtube.com/watch?v=4_ORKKC0eKA&feature=user

Uurastajan tuubiremontista videota, jos kiinnostaa paineilmamankelin toiminta ja muu hölinä.