torstai 21. huhtikuuta 2011

perjantai 8. huhtikuuta 2011

Putki päällä


Talkoita talkoita, satumaisia. Miehiä isoja mustasukkaisia. Niistä on aurinkoiset lauantaipäivät tehty.

Lumet luotiin pois ja muutenkin vähän kuopsuteltiin sieltä ja täältä. Lunta ja jäätä oli laivan kannelle kyllä kertynyt. Hyteissä ja konehuoneessa olevat lämmittimet (hyvin pienillä tehoilla) olivat sen verran liikutelleet ilmaa, ettei sisällä tuoksahtanut pelkästään kuolema. Hyvä juttu.

Tulevia konstuktiivisia ratkaisuja silmällä pitäen otettiin päähöyryputki irti. Jonkin verran olivat ilman pienhiukkaset päässeet toteuttamaan itseään ja irrottaminen vaati isoja koneita, isoja miehiä. Mutta sitähän varten oli koko talvi treenattu ja syöty proteiinia. Kyllä tämä etenee.

perjantai 1. huhtikuuta 2011

Ajattele millä ajat


Venemessuilla oli lonkerojen ohessa hyvä jatkaa keskustelua laivan tulevasta remonttitarpeesta. Varsinkin koneen ja kattilan suhteen on tulevina vuosina odotettavissa suuritöisiä korjauksia. Tästä syystä on vaihtoehtoisiakin ratkaisuja otettava huomioon, koska yksittäisen laivanvarustajan resurssit ovat loppujen lopuksi aika rajalliset.

Venemessuilla tutustuimme mm. Volvon (mainos?) sisämoottorimalleihin, joita aikaisemmin myös höyrykoneenhoitajakurssilla suositeltiin. Itse kurssilla emme valitettavasti päässeet tutustumaan varsinaiseen dieselöintiprosessiin, mutta asiasta paremmin tietävät tahot ovat vakuuttanet sen olevan hyvinkin nopea toimenpide. Katsotaan, sano.

Käyntiäänihän noilla hurjimuksilla on vähän kovanlainen, mutta kyllä tosimiehet sanovat sen olevan vaivan arvoista. Miksi kukaan formuloitakaan muuten kävisi katsomassa..

tiistai 1. maaliskuuta 2011

Venemessut 2011

Vene 11 Båt -näyttely oli ja meni helmikuussa. Höyryseura oli mukana omalla osastollaan. Ja mahtavalla osastolla olikin.

Vaikka näyttelyn järkkäilystä on ollut kaikenlaista hässäkkää, niin lopputulos oli mitä mainioin. Matkustajahöyrylaiva Lokista lainattu rekvisiitta yhdistettynä ex-höyrylaiva Läsäkosken koneeseen oli todella upean näköinen. Näin välihuomautuksena voisi kysyä, että mitäs ihmettä sen Läsäkoskenkin suhteen aikanaan tapahtui. Lopputulos on ainakin aikas kamala (onneksi netistä ei ainakaan nopealla haulla löydy kuvia). Laivojen valokuvagalleria seinustalla kiinnosti ihmisiä paljon. "Sitä Teron laivaa.." kysyttiin usein, kuten montaa muutakin. Ehkä Seura joskus voisi panostaa uusiin kuviin, jopa valokuviin, nykyisten paperiprinttien sijaan.

Venemessuilla oli noin muuten aikas perinteinen meininki. Lonkeroa sai ennen puolta päivää ja tulevan kesän uroteoista puhuttiin jos jonkinlaisia. Seuran osastolla oli, ainakin viimeisenä lauantaina, tungosta aamusta iltaan. Monta tuttua tuli nähtyä, mutta kyllähän Kallen poissaolo messuilta tuntuu pahalta.


Pietarista messuilla ei niinkään puhuttu, mutta onneksi Rhodoksen regatan suunnitteluporukka sentään kokoontui.

maanantai 21. helmikuuta 2011

Kuvia hetkeksi


Muutamia laivakuvia löytyy myös tanskalaisen museon nettisivuilta. Siihen kun laittaa hakusanaksi vaikka "Finland", niin jopas löytyy "ihasteltavaa". Eipä tässä sen enempiä.

keskiviikko 2. helmikuuta 2011

Toisenlaiset talkoot

Näin kevättä ja omaa aktiivisuutta odotellessa voi tutustua 1895 rakennetun Lahtis-laivan talkoisiin.

http://www.elisanet.fi/jwl/

Lahtiksen ympärille on perustettu yhdistys, joka on tehnyt oikein informatiiviset nettisivut. Sivuille on kerätty aluksen historiatietoa sekä ajankohtaisia välähdyksiä nykytilanteesta. Käytännön vinkkinä voi sanoa, että lehtijutut kannattaa tallentaa itselleen kuvana, jolloin niitä pääsee suurentamaan.

Kohta parikymmentä vuotta kestäneet talkoot vaatinevat aikaa. Ja reiluja talkootarjoiluja.

sunnuntai 9. tammikuuta 2011

Lauhduttajista på svenska

Lahden takainen analyysi suolaisen veden vaikutuksista. Tai vaikuttamattomuudesta.

"Men man får inte glömma att skärgårdsbåtarna körde med strålkondensor långt in på 1950-talet (med ett par undantag). Något som man mycket väl kunde hantera med den tidens metoder. Och som man mycket väl kan hantera i dag. Behovet av ytkondensor och faran av saltinnehåll i pannvattnet är starkt överdrivet så länge man talar om drift med Skotska ångpannor i brackvatten som vi har i skärgården. Sedan är det en annan sak att det är bättre med ytkondensor. Men visst f***n kan man köra med strålkondensor så länge man håller koll på vad man gör. Historien är bevis nog på det."

perjantai 24. joulukuuta 2010

keskiviikko 15. joulukuuta 2010

Itsepäisyyspäivän huvia
















Viikon lämmityksen, päivän ähellyksen ja yhden ammattilaisen jälkeen oli jää rikki.
















Vaan jo loppuivat osaaminen, rohkeus ja päivä kesken. Ehkä sitten ensi vuonna.

sunnuntai 5. joulukuuta 2010

Täyttä eteen. Tai taakse.


Irti oli päästävä. Ja päästiin. Eläköön koneet.