sunnuntai 6. syyskuuta 2009

Puhallus ulos


Meri on määritelmän mukaan laaja ja yhtenäinen suolavesikerros. Uskotaan. Viimeistään nyt. Laivaa nimittäin peittää laaja ja yhtenäinen suolakerros, kaikki messinkiosat ovat täysin räjähtäneet.

Yhtä kaikki, meri on myös kaunis. Kerrankin tuli uskottua säätiedotusta ja laitettua perjantaina tulet alle. Helsingin kätevyys todennettiin kävelemällä Hietalahteen töiden jälkeen. Tulet alle (luonnollisesti pesään numero yksi), pari lonkeroa ja kotiin tärkeilemään. Puolen yön aikaan sitten lyhyt pyörälenkki ja seuraava pesällinen. Aamulla pyöräillen tulet pesiin numerot yksi ja kaksi, design markkinoilta pari lamppua, takaisin lisäämään puita, lounaalle keskustaan, jne..

Tällaiseen ei Savonlinnassa ollut mahdollisuutta.

Pelkästään huvin vuoksihan tätä risteilyä mahtavassa säässä ei tehty, vaan nyt paikkailtiin edellisen kerran laiskuuksia. Kattilan ulospuhallus ja laivan muu huolto tehtiin samalla. Ensin kyllä kierrettiin Pentalan saari ja nauttiin muutama kylmä juoma. Konepäällystö teki mahtavaa työtä, Hietalahteen tultiin noin viiden kilon paineilla. Laiva pakettiin, Salveen jatkamaan ja sitten puhaltamaan. Turbiini taisi pyöriä vielä kahden kilon paineilla, vaikkei kattilassa ollut vettä juuri ollenkaan. Kovia kundeja.

Laajempi selvitys matkasta Saimaalta merelle tulee seuraavissa jaksoissa. Tai sitten tämän vuoden Korsteenissa. Tarkkaile.

9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Puhalluksen lopputulos oli siis kuivakiehunta.

Tatu kirjoitti...

Loiskiehuntaa, loiskiehuntaa.

Anonyymi kirjoitti...

Tulipa mieleeni tarina kovista konekundeista.
Noin kaksikymmentä vuotta sitten Ukrainassa päätettiin kokeilla kuinka kauan turbiini pyörii sen jälkeen kun kiertovesipumput pysäytettiin.
Ei ole selvinnyt kauanko turbiinit pyörivät, mutta pata levisi ympäri eurooppaa, taisi Suomikin saada osansa
Tämä tarina ei liity mitenkään Lauriin eikä ravintola Salveen.

A. Korsimo kirjoitti...

Kas kas.. ollaankos täällä revareita vai redareita?

Tatu kirjoitti...

Taitaisi mustan mullan mailla olla turbiinirevisiolle tarvetta - deLaval sen sijaan jatkanee laakereiden rouhintaa entisellään. Puhdasoppisimmilla tosin saattaa olla toiset ajatukset...

Anonyymi kirjoitti...

täällä on kovia puheita, vaan pärjäisitteko oikealla merellä kukaan?

Anonyymi kirjoitti...

No, miten on pärjäisittekö?

.Lauri Ob. kirjoitti...

Selviäminen jää nähtäväksi, mutta eivätköhän kokemukset ainakin kartu. Tietämätön ei ole tyhmä, jos ottaa neuvoja vastaan.

Oikeasta merestä en toki tiedä mitään, vaan olenkin tällainen pikkuhöyrylaivailija. Ja rooliini tyytyväinen. Suutari pysyy lestissään, minä hyvissä keleissä.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvin ovat tähän asti pärjänneet.
Voihan olla, että mukana on henkilöitä jotka ovat seilanneet niin isot kuin pienetkin vedet.