Seuraava coitos voi olla edessä jo tulevana viikonloppuna. Siitä lisää mahdollisimman pian.
Josko tähän listailisi tehtyjä töitä, noin niinkuin muistilistan muodossa (lisäilkää tähän tai kommentteihin puuttuvat jutut):
- Reelingin (laivassa kannen yläpuolinen laita, kyljen jatke) sisäpuolen tukitolpat saatiin maalattua mustaksi.
- Pollarit (pylväs tai tolppa aluksen kannella köysien kiinnittämistä varten), pollariaukkojen reunat ja taavetit (aluksen partaalla oleva kiertyvä nostokurki veneiden, ankkureiden yms. nostamiseksi alukseen ja sieltä pois) maalattiin mustiksi.
- Istumakorkuinen kappi saatiin maalattua keltaiseksi perän osalta, tässä ei pohjamaalattu. Tämä jäi kesken niin, että 2/3 on vielä maalaamatta.
- Halkoboksien kannet (molemmat), ritilät ja kehykset maalattiin mustiksi, ritilät ja sisemmät kannet vain pohjamaalilla. Myös keula- ja perätankin (aivan laivan keulassa/perässä sijaitseva painolastitankki, jotka täytettiin työkäytössä vedellä laivan paaluvetotehon parantamiseksi - nykyään varsinkin keulatankki täysin turhaa tilaa, ideoita?) kannet pohjamaalattiin.
- Konehuoneen skailetti (eng. skylight, valoarkku, kattoon tehty korokeikkuna) irroitettiin katkaisemalla kiinniruostuneet pultit sisäpuolelta ja sen jälkeen työntämällä rakennelma hydraulisella tunkilla irti. Irroittaminen ei ollut ihan yksinkertainen homma kaiken vanhan maalin, tiivisteiden ja ruosteen pitäessä sitä aika tiukasti paikallaan. Skailetti laskettiin maahan pois laivasta taavettien avulla. Mielenkiintoinen operaatio sekin. Skailetti on jo monta vuotta vuotanut liitoskohdistaan ja puhki ruostuneista kohdista vettä konehuoneeseen ja varsinkin koneen päälle, joten se on nyt paikattava ja kunnostettava. Tämä odottaa Anttolassa vielä tekijöitä.
- Konehuoneen seinistä raavittiin maali pois ja aloitettiin valkoista pohjamaalausta. Tämä jäi vielä kesken.
- Laivan pohja tarkastettiin ulkoisesti itse. Styyrpuurin (laivan oikea puoli perästä katsottuna) puolelle ruostetta oli kerääntynyt huomattavasti enemmän. Telakka hiekkapuhaltaa ja maalaa laivan vesirajaan asti epoksipohjaisella maalilla.
- Lauhduttajan pohjaventtiili (jonka kautta pumpataan lauhduttajaan vettä koneen käydessä, sijaitsee perässä, jotta laivalla voisi ajaa myös jäissä) avattiin ja venttiilille sekä tiivisteille tehtiin ulkoinen tarkastus. Venttiilin jääkaivon ritilä oli ruostunut puhki ja se leikattiin irti. Telakka hitsaa siihen uuden ritilän. Myös muut pohjaventtiilien ritilät ja kattilan ulospuhallusaukko tarkastettiin ulkoisesti laivan ulkopuolelta.
- Vessan toimintaa tutkittiin ja erilaisia paikkavaihtoehtoja mietittiin. Keulatankki todettiin liian pieneksi. Vaihtoehdoiksi jäi vessan pitäminen nykyisellä paikallaan tai siirtäminen perähyttiin/perätankkiin. Nykyisen vessan toimivuutta parantaisi huomattavasti tiivisteen vaihto istuimessa sekä mahdollisesti letkujen vaihto.
- Messinkiä kiillotettiin komentosillalla. Työsarkaa jäi vielä riittävästi.
- Koneen voitelujärjestelmän läpi valutettiin valopetroolia niin pitkään, että tukokset pikkuhiljaa avautuivat. Samalla piirrettiin muistipiirros siitä, että mikä voitelukanava(putki) johtaa mihinkin kohtaan koneessa.
- Koneen rungon puhdistaminen tulevaa maalausta ajatellen. Samoin yleistä siivousta konehuoneessa vuoden varustamo titteli silmissä kiiltäen. Regatta-asuja odotellessa.
1 kommentti:
Käykääpäs katsomassa kuvia viime viikonlopulta.
Lähetä kommentti