keskiviikko 10. marraskuuta 2010

Tuhoutumisvaarassa olevat laivat

Suomen höyrypursiseura (SHPS) kokoustaa syksyä pois marraskuun lopussa (la 27.11.) Helsingissä. SkdHPS:n kokouksesta ei ole tietoa. Tai jos onkin, niin ei kerrota.

Kokouksen asialistalla on jännittävien henkilövalintojen lisäksi keskustelua tuhoutumisvaarassa olevien höyrylaivojen tilanteesta. Mutta mitkä laivoista ovat vaarassa tuhoutua? Jos laivat ovat yksityisomistuksessa, niin voiko niiden tilaan edes puuttua? Onko tämän blogin kommenttipalstalla mahdollista keskustella asiallisesti? Mikä on kaiken tarkoitus?

Tämä on ihmiskoe. Nyt.

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Jassoo! Vai ihmiskoe? Ei ole ollut tunkosta kommentoimaan. Asiallista keskustelua lienee turha toivoa.

Kaiken tarkoitus? Jos kyse on vanhojen laivojen säilyttämisestä niin asia lienee rinnastettavissa muihinkin museoitaviin ja säilytettäviin rakennuksiin ja esineisiin.
Tällä hetkellä ei liene lakia joka pakottaisi omistajan pitämään kunnossa laivaansa, vaan se joka jättää laivansa hoitamatta saa vapaasti näin menetellä.
Vasta siinä vaiheessa, että alus uppoaa tai muuttuu maisemaa rumentavaksi romuläjäksi yhteiskunta voi puuttua asiaan jätehuoltolain nojalla.
Höyrylaivat ovat pahimman uhan alla, niitä kun on hankkinut sellaisetkin henkilöt, joilta puuttuu varat ja kyky pitää alukset kunnossa.
Kaikki meripuolen höyryllä kulkevat matkustaja ja rahtialukset romutettiin hirveällä kiireellä, sama voi tapahtua pienille jäljellä oleville purtiloille. Moottorilaivoilla ei niin suurta arvoa olekkaan, että niistä kannattaisi olla huolissaan.

Masinisti evp

Anonyymi kirjoitti...

Eikö ainakin Suvi-Saimaa Lappeenrannassa ole aika huonossa kunnossa? Ja Ilona tai mikä se onkaan?

Ja mikä onkaan Pohjola-paran tulevaisuus?

Anonyymi kirjoitti...

Ilona. Vai onko siinä enää pelastettavaa?

Anonyymi kirjoitti...

Peura 3

Anonyymi kirjoitti...

Suvi-Saimaatahan kunnostettiin viime talvena paljon, esim. kansirakenteet saivat uuden ootrauksen ja muutakin taidettiin tehdä...

Eikös näinä päivinä ratkea erään Savonlinnassa rapistuvan höyrylaivan kohtalo? Pääseekö kunnostuksen alle uudelle omistajalle...

Anonyymi kirjoitti...

Kansirakenteilla ne laivat on ennenki liikkuneet? Kaljanmyyntiin keskitytää aina vaan kesät.

Mutta Ilona on aika huonosti pidetty, vaikka kävi sekin telakalla, joten kai sitten yhtä hyvä, kuin Lappeenrannan laiva.

.Lauri Ob. kirjoitti...

Tällaista puoliasiallista keskustelua on jo saatu. Ei kaikki siis aivan toivotonta ole.

Ideana oli siis saada kommentteja ja mielipiteitä Höyrypursiseuran syyskokouksen keskustelu varten. Vieläkin voi näkemyksiään esittää. Ja jos on mukana perusteluitakin, niin ei sekään haittaa.

Anonyymi kirjoitti...

Jos 500 000 tykkää tästä niin Suvi-Saimaa lähtee liikkeelle.

Anonyymi kirjoitti...

"Kansirakenteilla ne laivat on enneki liikkuneet" ?
Miksi pitää väheksyä laivaan tehtyjä korjauksia ja remontteja, jotka eivät ole sinun mielen mukaisia?

Olisiko ollut parempi jos Lappeenrannan kaupunki/laivat, olisi jättänyt 100 000 euron remontin tekemättä?
Edelleen, muutakin taidettiin tehdä...

Se on kyllä todella ikävää, että laivaa ei saada irti laiturista risteilykäyttöön.
Pitäisikö kerätä adressi, jotta näin tapahtuisi...

Kyllä 500 tuhatta ihmistä saa laivan liikenteeseen...

J.Harju kirjoitti...

" Anonyymi sanoi...
Peura 3

17. marraskuuta 2010 18.00"

Miten niin Peura 3 on myös uhan alla?

Eikös muita ole Pohjola, Kalla?, Jossain oli puhetta Ahkerasta vai mikäsenytoli?

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä S/S Punkaharju on suurimmassa tuhoutumisvaarassa: http://www.skargardsbatar.se/punkaharju_1906/

Olisi hienoa, jos joku pelastaisi tuon, jos on enää mitään pelastettavaa.